تبلیغات
google-site-verification: google2594e9e0f9571010.htmlgoogle-site-verification: آموزش رانندگی فوق حرفه ای وفوق تخصصی بین المللی مهندس رامتین کریمی با بیش از 20 سال سابقه درخشان - ترفندها ونکات آموزشی مهم رانندگی باخودروهای سواری


جهت عضویت و پیوستن به کانال آموزش رانندگی فوق حرفه ای وفوق تخصصی بین المللی مهندس رامتین کریمی برروی لوگووتصویربالا کلیک کنید.

https://telegram.me/ramtinkarimi

ramtinkarimi@

irandriving.ir

شاید شما هم جزو کسانی هستید که تازه گواهینامه گرفته یا اینکه نگرفته و

در فکر گرفتن آن باشید و شاید هم یک راننده با سابقه باشید ، فرقی نمی کند

در هرصورت این مطلب می تواند برای شما مفید و آموزنده باشد . چون این مطلب

قرار است با کمک شما و تجربیات شما به یک مطلب کامل تبدیل گردد . پس از خواندن مطالب ، نظر و تجربه خود را بیان کرده تا بعد از جمع بندی به

مطالب فعلی اضافه و در نهایت همه خوانندگان عزیز از این مطالب بهره مند شوند:http://www.ithk.ir/wp-content/uploads/2014/05/نکاتی-مهم-و-طلایی-برای-خرید-خودرو.jpg
1-

اولین نکته در باب یک رانندگی سالم و بی خطر، رسیدگی به ظاهر خودرو می

باشد ، همیشه سعی کنید ماشین خود را تمیز و مرتب نگهدارید یک ماشین کثیف که

شیشه جلوی آن هم دید خوبی ندارد باعث خستگی شما از رانندگی می شود و این

خستگی است که یکی از عوامل اصلی خیلی از تصادفات و حوادث دیگر است.

2- رسیدگی مرتب به وضعیت موتور خودرو و چک کردن سطح روغن موتور و روغن گیربکس و سطح اب موجود رادیات و باطری و همچنین سطح مایع روغن ترمز خودرو و اطمینان از وجود بنزین کافی در باک قبل از سفر.

3- بررسی وضعیت جلوبندی

خودرو و کمک فنرها و از همه مهمتر شرایط لاستیک ها و اطمینان از وجود باد

کافی و بالانس چرخ ها . با توجه به اینکه در شرایط اب و هوایی متغییر ،

اندازه گیری فشار باد لاستیک ها با چشم یا دست ممکن است برای شما سخت باشد

توصیه می کنم یک دستگاه اندازه گیری درجه باد همراه داشته باشید که هزینه

چندانی هم ندارد.
4- بررسی مرتب و قبل از سفر چراغ های ماشین مانند چراغ

های جلو (سوی بالا و پایین) چراغ مه شکن جلو وعقب و خصوصا چراغ خطر عقب و

چراغ های راهنما.

5-همراه داشتن لوازم ذیل در حد امکان : لاستیک زاپاس و لوازم تعویض چرخ ، تلمبه باد ، چراغ قوه ، تابلوی خطر ، بطری پر از اب ، کپسول اتش نشانی ، کیف کمک های اولیه ، جعبه آچار ، کابل یدک کش ، کابل باطری به باطری.

موارد بالا مربوط به قبل از حرکت بود ، حال به موارد بعد از حرکت می پردازیم:
1- یکی

از مهمترین مواردی که باعث حادثه شده است ، روشن کردن ماشین در حالتی است

که خودرو خلاص نیست و در یکی از دنده ها می باشد . در این حالت به محض

استارت ، خودرو حرکت کرده و قبل از اینکه شما بتوانید عکس العملی نشان دهید

با مانع جلوی خودرو تصادف نموده اید.
پس توصیه می کنم تمرین کنید

و یاد بگیرید که حتما قبل از استارت پای شما روی پدال کلاچ بوده و قبل از

استارت پدال را فشرده و پایین نگه دارید و سپس استارت بزنید . البته این

مورد در مورد ماشین های اتومات صدق نمی کند و در مورد این ماشین ها باید

پای شما روی پدال ترمز بوده و ان را پایین نگه داشته و سپس استارت بزنید.

2- حتما متوجه شدید که در سراشیبی ها سرعت ماشین خودبخود بالا می رود و حتما با این تابلوی راهنمایی نیز برخورد کردید که نوشته "با دنده سنگین حرکت کنید" . توجه کنید که در سراشیبی حتما با دنده حرکت کنید ، شماره دنده و یا به عبارتی سبکی و سنگینی دنده بستگی به نوع ماشین و تجربه و تبحر شما در رانندگی دارد . اگر ماشین شما سنگین است یا بار زیادی دارد و یا شما راننده تازه کاری هستید بهتر است از دنده 2 استفاده کنید و اگر ماشین شما یک خودروی سواری و سبک است و شما راننده مجربی هستید می توانید از دنده های 3 یا 4 استفاده کنید . http://itmen.ir/Files/104/Image/General/1392/7/3/e30b6d3f13e84f92ae8ab1f10c3d3cb2.jpg

اما نکته مهم : به هیچ وجه در سراشیبی ها برای کنترل سرعت از ترمز تنها استفاده نکنید

و حتما سعی کنید ماشین در دنده مناسب بوده و هرگز پدال کلاچ را کامل به

پایین فشار ندهید چون اینکار باعث می شود ماشین به حالت خلاص درامده و کل

بار به عهده ترمز بیافتد که درنهایت باعث داغ شدن لنت ها و فرسایش زیاد

انها و در بدترین حالت ترمز بریدن می گردد . ضمنا هنگام حرکت در حالت خلاص

در سراشیبی کنترل ماشین نیز سخت یا غیر ممکن می گردد . و هنگامی که قصد

ترمز گرفتن کامل پشت یک مانع دارید ، ماشین فاصله طولانی تری را طی خواهد

کرد و احتمالا برخورد با خودروی جلویی وجود دارد
ترفند : هنگام حرکت با

کولر روشن نیز مانند حرکت در سراشیبی ، جهت ایستادن پشت مانع به هیچ از

ترمز تنها استفاده نکنید چون شتاب ماشین بیشتر از زمانی است که کولر خاموش

است و همین باعث می شود که فاصله بیشتری را تا ایستادن کامل طی کنید پس از

گرفتن کامل پدال کلاچ و استفاده از ترمز تنها پرهیز کنید و از ترکیب مناسب

این دو پدال برای کاهش یا ایستادن استفاده نمایید.
3- رانندگی در شب : فرق رانندگی در شب با روز فقط در تاریکی و کاهش دید راننده می باشد . پس توصیه های ذیل می تواند کارامد باشد:

اول اینکه چشمان شما دید کافی داشته باشند و قبل از رانندگی ، استراحت کافی کرده باشید . دوم اینکه چراغ های ماشین سالم بوده و نور چراغ های جلو مناسب و استاندارد باشد.

نکته اول : در هنگام رانندگی از حالت سوی بالا و

پایین چراغ ها بدرستی استفاده کنید و همیشه سعی کنید با استفاده از سوی

پایین چراغ ها مراعات خودروهایی که از روبروی شما می ایند رو بکنید و باعث

نشوید تا انها از نور چراغ های شما ازرده و احیانا باعث گم کردن مسیر جاده

توسط انها و ایجاد حادثه برای ایشان و خودتان نشوید
ترفند : خیلی از

خودروهای امروزی مجهز به مه شکن هستند ، با توجه به اینکه چراغ مشکن برای

حالت مه است ولی استفاده از آن برای رانندگی در شب هم می تواند مفید باشد .

ضمنا چراغ های جدید نور زیاد و استانداردی تولید میکنند پس اگر احساس می

کنید دید خوبی در شب ندارید به فکر تعویض چراغ های جلو و یا مدل ماشین خود

باشید . ضمنا عینک هایی در بازار وجود دارد که به رانندگی راحتتر درشب کمک

می کنند
نکته دوم : خودرو های جدید مجهز به مشکن عقب

نیز می باشند که برای هوای توام با مه یا گرد وخاک استفاده می شود . اما

بعضا دیده میشود برخی رانندگان فراموش میکنند ان را خاموش کنند و در شب

باعث اذیت چشمان رانندگان پشت سرشان میگردند
نکته سوم : حتما تابلوی

خطر به همراه داشتید ، چون در برخی موارد سیستم برق ماشین دچار اشکال می

شود و چراغ ها خاموش می شوند و دیگر شما نمیتوانید رانندگان پشت سر را از

وجود خود اگاه کنید و در این شرایط فقط تابلوی خطر همراه می تواند جان شما و

همراهان را از خطر برخورد خودروهای پشت سر نجات دهد
نکته مهم : بدلیل

اینکه شب جاده خلوت تر است و یا هوا سردتری در فصل تابستان دارد و یا

اینکه نیروی پلیس در شب کمتر در جاده ها حضور دارند و احتمال جریمه شدن

کمتر است و یا سایر دلایل دیگر ، برخی راننده ها شب را برای رانندگی انتخاب

کرده اند ، توصیه من به این راننده ها رعایت سرعت مطمئنه است به دو دلیل :
اول

: عدم استاندارد خودروها و جاده ها : اکثر خودروها و جاده های ما از

کیفیت پایینی برخوردار هستند و هر ان احتمال خطر وجود دارد . حتما شما

بارها چاله ها و دست اندازهایی که یکدفعه جلوی شما سبز می شوند برخورد

داشته اید
خاطره ای از خودم نقل کنم : در یک شب زمستانی در جاده ای

رانندگی میکردم که ناگهان از دور تابلوی خطری را دیدم که مانندتابلوی ایست

پلیس توسط فردی از بالا به پایین حرکت داده می شود و ماشین هایی که از

روبرو می امدند نیز ظاهرا ایستاده و بی حرکت بودند . پس سرعت را کم کرده و

نزدیک شدم . اما برخلاف نظر ان فرد تابلو بدست ، که از من خواست توقف کنم

به مسیرم ادامه دادم که ناگهان دیدم در جاده ای پر از موز و جعبه های شکسته

هستم . بله یک کامیون حمل موز کنترل خود را از دست داده و در کنار جاده چپ

کرده و محموله خود را به درون جاده پخش کرده بود .اما خوشبختانه چون سرعت

ام را کم کرده بودم توانستم خودرو را کنترل کرده و بایستم در یک مورد مشابه

دیگر نیز در همان جاده یک تریلر حمل گازوئیل را دیدم که همین اتفاق برایش

افتاده بود و محموله گازوئیلش روی اسفالت در جریان بود...
نکته دوم :

عبور حیوانات و جانواران از عرض جاده در شب می باشد . که گاها این عمل

بسرعت صورت گرفته و کنترل ماشین و ترمز گرفتن سخت می گردد . و اگر حیوانی

که با خودروی شما برخورد می کند بزرگ باشد احتمال خطرات جانی نیز وجود دارد
ترفند

: در صورتی که هنگام حرکت متوجه عبور حیوانی از عرض جاده شدید به جای سو

بالا پایین کردن چراغ ها که باعث گیج شدن و کوری حیوان میگردد ، سرعت خود

را کاهش داده و به هیچ وجه تغییر مسیر به سمت چپ ندهید و از صدای بوق جهت ترساندن و راندن حیوان از جاده استفاده کنید

. در مواردی که حیوان متوجه شما نشده و به حالت طبیعی در حال عبور است بی

جهت او را به خود متوجه نکنید و اجازه دهید تا بصورت طبیعی عبور کند و شما

فقط سرعت را کم کنید.

4- قبل از رسیدن به پیچ ها سرعت خود را کاهش داده و مناسب عبور از پیچ نمایید . بعضا راننده هایی مشاهده می شوند که تازه وقتی داخل پیچ هستند یاد ترمز و کاهش سرعت می افتند و چه بسا دیگر برای این کار دیر شده باشد.

حال اگر به پیچ جاده ای رسیدید و سرعت شما زیاد و کنترل ماشین سخت شده است و احتمال می دهید که از جاده خارج شوید . توصیه های ذیل را فراموش نکنید :

اول اینکه خونسردی خود را حفظ کنید تا اشتباه نکنید . دوم اینکه اگر ماشینی از روبروی شما نمی اید و جاده امن است تا حدامکان پیچ را شکسته و از تمام عرض جاده استفاده کنید .

واما ترفند : تا زمانی که به مرکز پیچ نرسیده اید برای کنترل ماشین از ترمز استفاده کنید . اما اگر باز هم سرعت ماشین کم نشده و ماشین در حال خارج شدن از جاده است و شما در مرکز پیچ هستید دیگر ترمز کارسازنیست و بهترین کار گاز دادن است . با این کار تسلط شما بر چرخ ها جلو بیشتر شده و خواهید توانست ماشین را به مسیر درست هدایت کنید .ضمنا اینکار نیازمند تمرین و ممارست است و ممکن است شما نتوانید برای اولین بار نتیجه مطلوبی بگیرید و نکته دیگر اینکه این کار برای خودروهای محور جلو کارایی دارد و ممکن است مناسب خودروهایی که قدرت چرخ ها روی محور عقب است نتیجه معکوس داشته و بیشتر باعث انحراف شود

نکته و ترفند آخر : هرگز در جاده ها و خصوصا شب ها اتومبیل خود را خاموش نکنید

برخی از راننده ها به جهت استراحت و سرد شدن ماشین توقف و خودرو را برای لحظاتی خاموش می کنند ، اما تجربه نشان داده در برخی از موارد خودرو دیگر روشن نشده و مسافرین در راه مانده اند . پس اگر برای مدت کوتاهی توقف کرده اید حتی الامکان از خاموش کردن خودرویتان خودداری کنید مگر اینکه به خودروی خود اطمینان داشته باشید . و یا درجایی هستید که دسترسی به کمک دیگران مقدور است. http://cdn.akairan.com/akairan/aka/m996//a1388561954102a.jpg


به امید سلامتی شما و همراهان در سفر

لطفا برروی ادامه مطلب درزیرکلیک نمایید.



برچسب ها: آموزش رانندگی، آموزشگاه رانندگی، آموزش رانندگی حرفه ای، آموزش رانندگی خصوصی، آموزش رانندگی به گواهینامه دارها، آموزش رانندگی با خودرو شخصی شما،

تاریخ : پنجشنبه 1 آذر 1397 | 03:03 ق.ظ | نویسنده سایت : رامتین کریمی | نظرات
.: لطفا ازکلیه صفحات وصفحه اول بازدیدفرماییدودرصورت لزوم بامامشاوره رایگان داشته باشید هرآنچه درزمینه آموزش رانندگی واطلاعات بروز ومرجع خودرو میخواهید بامامشاوره کنید آکادمی مادوره های زیررابرگزارمی کند:1-دوره مقدماتی رانندگی 2-دوره نیمه حرفه ای رانندگی 3-دوره حرفه ای رانندگی 4-دوره فوق حرفه ای رانندگی 5-دوره رانندگی تدافعی 6-دوره رانندگی تهاجمی .تلفن های گویا:09391459697-09365974832-09195575452-09192435199-09191756615-09120259536باتشکرازبردباری وشکیبایی شما irandriving.ir :.